Haber

İSTANBUL-TAKSİM MEYDANI’NDA ‘İsimsiz HEYKEL’ ÜZERİNE TARTIŞMA

-TAKSİM’de Atatürk Kültür Merkezi yanına dikilen ‘İsimsiz Heykel’ tartışma yarattı. İBB Genel Sekreter Yardımcısı Uzman Polat, “Taksim Meydanı’na yönelik bu rezalet bir an önce durmalıdır” dedi. Eserin tasarımcısı Mimar Semih Eskicioğlu, “Kapalı bir heykel yapıldığında içinde böyle bir yapı olurdu, aslında tamamen mütevazi, uzaktan bakıldığında kaybolabilecek bir eser olması gerekir. Bence zaten her şey eleştirilmeli ama eleştiri bilgiye dayalı olmalı.”

Sanatseverleri yenilenen yüzüyle karşılayan Atatürk Kültür Merkezi’nin mimarisini kalıcı eserlerle zenginleştirmek amacıyla geçen yıl Nisan ayında Heykel Yarışması düzenlendi. Usta isimlerden oluşan jürinin yaptığı değerlendirmeler sonucunda yarışmanın birincisi sanatçı, iç mimar ve tasarımcı Semih Eskicioğlu oldu. Yarışma şartnamesinde belirtilen çevreye uyum, yenilikçi yaklaşım, mimari ile kesin diyalog gibi kriterleri karşılayan eser, geçtiğimiz hafta tüm haliyle Atatürk Kültür Merkezi’nin yanına hızla inşa edildi. Çalışmalara İBB Genel Sekreter Yardımcısı Yetenekli Polat’tan tepki geldi. Polat, “Taksim Meydanı’na yönelik bu rezalet derhal durmalı” diyerek tepki gösterdi. Vatandaşların bir kısmı eseri mozoleye benzetirken, bir kısmı da inşaatın demir iskelesine benzetti.

“ESERİN HİKAYESİNE YARIŞMA KONUSUNDA YAKLAŞIMDA YAKLAŞTIM”

Eserin sahibi Semih Eskicioğlu, eleştirileri Demirören Ajansı’na değerlendirdi. Eskicioğlu, “Her şey eleştirilebilir ama eleştiri bilgiye dayalı olmalı. Günümüzde bilgiye ulaşmak çok kolay. Bu bir problem. ” Bir hikaye üzerinden karşılaştırılmamasını tercih ederim.” Yarışmanın detaylarını paylaşan Eskicioğlu, “Herkese açık bir yarışmaydı. 80 kişi arasından birinci oldum. Yarışma bir heykel yarışıdır. Atatürk Kültür Merkezi binası, yerleşkesi ve cephesiyle uyumlu başka bir yere yerleştirildiğinde yarış konusu anlamsız olmayacaktır. “Alt metinli bir hikayesi var. Eserin hikayesine yarışın temasına uygun olarak yaklaştım” dedi.

“SES DALGALARI METAFORİAL DALGALAR” Çalışmasında anlatmak istediğini belirten Eskicioğlu, “Cepheyle, şehrin silüetiyle bütünleşmesi açısından formunu oluşturan şey, operadan çıkan ses dalgalarıdır. evi mecazi anlamda dalgalandırır.Sanatın şehre yayılmasını da temsil eder.Daha sonra düz bir forma bürünür.Aynı zamanda şehirle bütünleşen bir forma dönüşür.Işıklandırması da bunu destekler. opera binası dalgalanma etkisi var.Renk sıçramasında da hafif bir kızarıklık var,opera binası ile bütünleşme hikayesi var.Ana vurgu şeffaf olması.Burada daha klasik kapalı.Bir heykel olabilir Yapılan yarışlarda aslında bu fikrin ön plana çıkmasının sebebi de buydu, şeffaf bir yapısı vardı” dedi.

“HİKAYE ÜZERİNDE UYGULANMAMASINI TERCİH EDERİM” diyen Eskicioğlu, “Kapalı bir heykel yapıldığında içinde öyle bir yapı olur ki aslında tamamen mütevazi bir eser olması gerekir ki bir açıdan bakıldığında kaybolabilir. Mesafe bence her şey eleştirilmeli ama eleştiri bilgiye dayalı olmalı.Bilgiye ulaşmak da günümüzde çok zor.Kolay. Bu yarışın heyetini, buraya nasıl konulduğunu, kafama göre buraya bir şey koyamam diye araştırıp sonra bu şekilde eleştirilse daha memnun olurum. Bu tamamen sübjektif bir sorundur. Hikayeye göre karşılaştırılmamasını tercih ederim.”

“SANATÇI YARATTIĞI ESERE SAYGILI OLMALI” ‘İsimsiz Heykel’ isimli eseri yorumlayan Mimar Ahmet Erkurtoğlu, “Atatürk Kültür Merkezi günümüz çağdaş mimarisini yansıtan bir eser. Heykele vatandaş gözüyle baktığınızda bakış açısıyla beton dökülmeden kalıbı sökülmüş karkas bir yapıya benziyor.Bir yarış projesi.Pahalı komite üyeleri var.Binanın çevresi, masif formu ve işlevi hakkında bir çalışma ortaya çıkmış.Bu açıdan bakıldığında görünümü itibariyle güzel bir eser.biçimi ne olursa olsun bir sanatçının eserine saygı gösterilmesi gerektiğini düşünüyorum.heyet üyeleri bütün eserler arasından üç tanesini seçmişler.eğer halkın onayına sunulmuşsa bir de ilk olsaydı eleştiriye yoruma gerek kalmazdı diye düşünüyorum.Yine de bu işi yapan genç meslektaşımızı tebrik ediyorum.Mimarlık,tasarım,heykel bir yaratıcılıktır.Burada genç meslektaşımız formasını almış. orada işlevi inşa etti ve ele aldı. saygı duyulması gerektiğini düşünüyorum. Seyircinin çok geniş olması eleştirilebilir ama sonuçta bir sanatçının ürünü” dedi.

Taksim’i ziyarete gelen vatandaşlar heykelle ilgili farklı görüşler dile getirdi.

fatihajans.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu